برای همه ما اتفاق افتاده که رفتار یا کار اشتباهی انجام بدیم که دیگران رو دلخور کنه. همه می دونیم که در اینطور مواقع باید عذر خواهی کنیم. اما موقعیت های دیگه ای هم هست که باید عذر خواهی کنیم اما شاید این موقعیت ها رو نشناسیم.

مواقعی که بهتره عذر خواهی کنیم

وقتی ازتون تعریف میکنن

۱. وقتی ازتون تعریف میکنن، بگید “ممنونم”. ما اغلب، تعریف و تمجیدها رو، با “فروتنی لوسی” خراب می کنیم که نکنه متكبر يا از خود راضی به نظر برسیم! مشکل اینجاست که با رد کردن تحسین دیگران نسبت به خودتون، در واقع از شخصی که ازتون تعریف کنه، قدردانی نکردید. با گفتن متشکرم، به طورکامل هم از اون فرد قدردانی میشه و هم به خودتون اجازه میده که از اون تعریف و تحسين، لذت ببرید. تعريف شنيدن باید جالب و لذت بخش باشه، ولی ما اصولا این تجربه رو خراب میکنیم. دوستان، هیچ احتیاجی نیست که تمجيدهایی که دریافت میکنید رو رد کنید. اونها رو با خوش رویی قبول کنید و ازشون لذت ببرید.

وقتی سر قرار ملاقاتی دير ميرسيد

۲. وقتی سر قرار ملاقاتی دير ميرسيد، لطفا تشکر کنید. آقا جون دیر رسیدن بدترین چیزه! برای کسی که دیر میرسه استرس ایجاد میکنه و بي احتراميه برای کسی که منتظر مونده. شاید به نظرتون عجيب باشه که از طرف مقابل، برای زحمتی که براش درست کردین تشکر کنین، ولی این دقیقا درست ترین پاسخه. اکثرا افراد، در این موقعیت، با عجله وارد میشن و میگن، ببخشید که دیر کردم. مشکل اینجاست که این جواب، باعث میشه که اون موقعیت، همچنان در مورد شخص شما باشه، ولی گفتن متشکرم، شرایط رو عوض میکنه و از فداکاری طرف مقابل، با صبر کردن برای شما، قدردانی میشه: “بابت صبر کردنت ممنونم”.

به عنوان مثال
شما با یه ربع تاخير، وارد میشید. واقعا ببخشید که دیر کردم، ترافیک وحشتناک بود.
حالا اینو امتحان کنید:
بابت صبوريت ممنونم. وقتی ما اشتباهی می کنیم، پاسخ معمول ما اینه که بخاطر اشتباهمون عذر خواهی کنیم، ولی رویکرد بهتر اینه که از طرف مقابل، بخاطر صبر و شکیبایی وگذشتش، تشکر کنیم. پیشنهادم اینه از طرف مقابلتون، بخاطر کاری که برای شما، با وجود اشتباهتون، انجام دادن، تشکر کنيد.

وقتی کسی رو دلداری میدید

٣. وقتی کسی رو دلداری میدید، ازش تشکر کنید. وقتی کسی با یه خبر بد میاد سراغتون، شرایط ممکنه يكم معذب کننده باشه، شما دلتون میخواد که يه دوست خوب باشین، ولی اکثر افراد نمیدونن تو چنين موقعیتهایی چی باید بگن. بنابراین معمولا میگن “میدونم. منم قبلا دچار این مشکل شدم”. یا اینکه فکر می کنیم خوبه که یه نکته مثبت در مورد اون مشکل پیش اومده بگیم، خب جداقل اینو داری… چیزی که ما متوجه نیستیم، اینه که مهم نیست که نمیدونید چی باید بگید، تنها کاری که شما باید انجام بدین، اینه که کنارشون باشید و از اونها بخاطر اینکه به شما اعتماد کردن و مشکلشون رو با شما در میون گذاشتن، تشکر کنید.
به عنوان مثال:
مادر همکار شما به تازگی فوت کرده. به جای جمله: حداقل کلی خاطره های خوب ازش داری. اینو امتحان کنید: متشکرم که ناراحتیتوبا من در میون گذاشتی، میدونم که شرایط خیلی سختی داری. برادرتون شغلش رو از دست داده به جای این جمله: مهم اینه که سالم وسلامتی. اینو امتحان کنید: مرسی که مشکلتو بهم گفتی، من حمایتت میکنم. وقتایی که ما دچار مشکلات و سختی ها میشیم، اونقدری که دلمون میخواد کسی حرفمون رو بشنوه وحال بدمون رو درک کنه، به جملاتی که دردمون رو کم کنه نیاز نداریم. پس وقتی نمیدونید چی بگید، فقط تشکر کنید و کنارشون باشيد.

وقتی انتقاد سازنده ای می شنوید

۴. وقتی انتقاد سازنده ای می شنوید، تشکر کنید. چه یه نامه بررسی عملکرد ناخوشایند از طرف رئيسمون باشه، چه يه ايميل، از طرف یه مشتری ناراضی باشه، واکنش ما معمولا اینه که گارد بگیریم و از خودمون دفاع کنیم. این خیلی بده، چون واکنش درست اینه که خیلی ساده تشکر کنم و از صحبت های اونا برای پیشرفت کارمون استفاده کنیم. هیچ کس از شکست خوردن خوشش نمیاد. ولی یادتون باشه، شکست فقط نقطه ای از مسیره. به انتقادی که ازتون شده با تشکر پاسخ بدید و ازش برای بهتر شدن استفاده کنید.
به عنوان مثال
اینکار به اندازه کافی خوب نیست. انتظارم ازتون بیشتر بوده
شما متوجه نیستین، این اتفاقیه که افتاد. حالا اینو امتحان کنید: ممنونم که انتظارتون از من بالاست.
من هفته ی پیش محصول شما رو خریدم و به همین زودی شکست، اصلا راضی نبودم.
چطوری ازش استفاده کرديد؟
ما توی شرایطمون خیلی واضح گفته بودیم که این محصول در بعضی شرایط خاص، نباید استفاده بشه. بجاش اینو امتحان کنید:
ممنونم که نظرتون رو به ما گفتيد. مطمئن باشید که ما برای بهبود كيفيت محصولاتمون تلاش میکنیم. میشه لطفا جزئیات بیشتری از اتفاقی که افتاد رو با من در میون بگذارید؟

وقتی از شما انتقاد ناعادلانه ای میشه، تشکر کنيد

وقتی از شما انتقاد ناعادلانه ای می شه

5. وقتی از شما انتقاد ناعادلانه ای میشه، تشکر کنيد. بعضی وقتا، انتقاد نه تنها سازنده نیست، بلکه بی ادبانه وبی ربطه. یکی از بهترين رويکردها در چنین شرایطی، اینه که فقط تشکر کنید و بیخیال بشید. وقتی از کسی تشکر میکنید، در لحظه، قدرتی که در جملش بوده رو خنثی میکنید. چون وقتی برای شما اهمیتی نداشته باشه، نمیتونه تبدیل به یک بحث یا دعوا بشه. این نوشته شاید به درد تازه کارا بخوره، ولی برای هر کسی که کارشو بلد باشیه، کاملا بی فایدس! به جای این پاسخ: خب معلومه که من اینو برای تازه کارها نوشتم، شاید برات عجیب باشه ولی همه ی نوشته ها برای شخص جنابعالی نیست! این جمله رو لطفا امتحان کنید: برای نظرت ممنونم، سعی میکنم دفعه بعدی بهتر بنویسم.
به عنوان مثال
متن تو، احمقانه ترین چیزیه که کل این هفته خوندم. به جای این پاسخ: احمق تویی، بذار بگم چرا… لطفا این جمله رو امتحان کنید:
از انتقادت متشکرم. هنوز خیلی چیزا هست که باید یاد بگیرم.
رها کردن نیاز برنده شدن در تمام بحث ها، نشونه ی بلوغه. یکی تو اینترنت، يه حرف اشتباهی زد؟ خب که چی؟ با خوب زندگی کردن، اون بحث رو ببرید.

وقتی شخصی شما رو نصحیت می کنه

۶. وقتی شخصی شما رو نصحیت می کنه، ازش تشکر کنید. این قضيه تو باشگاه خیلی برای من اتفاق میفته.
همه در مورد اینکه چجوری باید فلان ورزش رو انجام بدی، په نظری دارن. به نظرم بیشتر افراد فقط قصد دارن کمک کنن، ولی خب وقتی از دیگران نظر نپرسیدی، شنيدن نظرشون در مورد شیوه کارت، میتونه آزار دهنده باشه. يه بار، يه روانشناسي از استوری پرسش و پاسخ من، به انتقادی کرد. من با کنایه جواب دادم که شما خودت تو پیجت پرسشي رو پاسخ میدي تا من ازتون یاد بگیرم؟ اون لحظه در
واقع من از درون احساس می کردم اگر به اون شخص، ضعفهای کارش رو یادآوری کنم، احساسم در مورد ایرادات کار خودم بهتر میشه. این یک پاسخ غیر ضروری و دفاعيه. به نظرتون تو این مواقع رویکرد بهتر چیه؟ فقط بگو مرسی.
به عنوان مثال:
میدونی، به نظرم وقتی داری این ورزش رو انجام میدی، باید باسنت رو کاملا بدى عقب.
واقعا؟ شما از خودت فیلمی داری که من بتونم ببینم شیوه ی درست، انجام دادن این حرکت، چجوریه؟
حالا اینو امتحان کنید:
بابت کمکت مچکرم
خاطرتون باشه که اشاره کردن به ضعفهای دیگران، ضعف های شما رو از بین نمیبره. از دیگران برای کمکشون تشکر کنید، حتی اگه اون کمک رو درخواست نکرده بودید.

وقتی مطمئن نیستید باید از کسی تشکر

۷. وقتی مطمئن نیستید باید از کسی تشکر کنید یا نه، حتما تشکر کنید. وقتی شک دارید ، فقط تشكر كنيد. ضرر که نداره! مگر اینکه نگران این باشید که زیادی از آدمای اطرافتون قدردانی کنید؟ آیا توی این موقعیت باید کارت تشکر براش بفرستم؟ بله باید بفرستی. آیا باید بهش انعام بدم؟ اگه انعام ندادی حداقل تشکر کن. بیشتر از عبارت متشکرم استفاده کنید.
به عنوان مثال:
میدونی، به نظرم وقتی داری این ورزش رو انجام میدی، باید باسنت رو کاملا بدى عقب.
واقعا؟ شما از خودت فیلمی داری که من بتونم ببینم شیوه ی درست، انجام دادن این حرکت، چجوریه؟
حالا اینو امتحان کنید:
بابت کمکت مچکرم
خاطرتون باشه که اشاره کردن به ضعفهای دیگران، ضعف های شما رو از بین نمیبره. از دیگران برای کمکشون تشکر کنید، حتی اگه اون کمک رو درخواست نکرده بودید.