یک مورد از مواردی که خیلی ما ها همیشه تو تولید محصولات خونگی مخصوصا شیرینی خونگی باهش مواجه هستیم موضوغ قیمت گذاری شیرینی هست. در زمان قیمت گذاری محصولات خونگی مثل شیرینی، کیک، غذا و … این مورد خیلی مهمه که بتونید قیمتی رو به مشتری ارائه بدید که هم بتونه سود خوبی به شما بده و نتیجه زحماتتون رو بگیرید و هم برای مشتری منصفانه و عادلانه باشه و هر دو طرف سود کنید.

یه فرمول کلی تو قیمت گذاری هست که شما مواد اولیه اون محصول رو سه برابر می کنید یعنی ضرب در سه می کنید که این طوری قیمتی که میخواید به مشتری بگید مشخص میشه.

یک بخش مربوط به مواد اولیه هست که تهیه میکنید و بخش دیگه دستمزد شماست، که وقت و انرژی گذاشتید برای تهیه محصولتون و مورد بعدی مصرف انرژی مثل آب، برق و گازی هست که استفاده شده و قطعا هزینه ای براتون داشته.

همیشه با توجه به ظرفیت و پتانسیل فروش خودتون، سطح کیفی کارتون، شهری که هستید و موادی که استفاده می کنید قیمت گذاری کنید.

نکته مهمی که باید مورد توجه قرار داد اینه که بهتره دنبال این نباشید که مقایسه دیگران چه قیمتی روی محصولات و شیرینی ها شون می ذارن و شما هم برای مشتری ها تون همون قیمت رو در نظر بگیرید، هر کدوم از افرادی که در این کار هستن باید با توجه به شرایطی که دارند قیمت محصولات و شیرینی هاشون رو مشخص کنند، مواردی که روی تعیین قیمت شرینی خونگی میتونه موثر باشه عبارتند از:

یک مورد مهم قیمت و کیفیت مواد اولیه ای هست که مورد استفاده قرار می گیره. مثلا برای شیرینی نخودچی من از (آرد نخودچی، هل، پودر قند، روغن و چند ماده اولیه دیگه استفاده میکنم) که هر شخصی با یک نوع از مواد، شیرینی درست میکنه.

مثلا فردی از روغن اصیل یا حیوانی استفاده می کنه که مشخصه که هزینه بالاتر و طبیعتا مخصولش کیفیت بیشتری هم داره، فرد دیگه ای از روغن جامد یا از روغن های قنادی استفاده میکنه که هم ارزون تره و هم کیفیت کارش میاد پایین!

نحوه قیمت گذاری شیرینی خانگی

برای مثال فردی هم آرد نخودچی ای رو که میخواد استفاده کنه از سوپرمارکت محل تهیه می کنه با یه کیفیت ضعیف و قیمت ارزون، اما شخصی که میخواد محصولش کیفیت بالا داشته باشه ، نخود گل می خره و خودش تو خونه آسیاب میکنه و آرد نخودچی درست می کنه و کلی وقت و انرژی میذاره تا یه آرد نخودچی درجه یک و با کیفیت داشته باشه.

قیمت این آرد نخودچی رو میشه 2 تا 3 برابر قیمت آرد نخودچی حاضری که از سوپرمارکت خریداری شده در نظر گرفت. همه اینها از یک مواد اولیه استفاده میکنند ولی قیمت های این مواد متفاوته و در نتیجه روی قیمت نهایی محصول و قیمت گذاری برای مشتری تاثیر داره.

در آخر خودتون حساب کنید که اگه یک کیلو شیرینی نخودچی میخوام درست کنم چقدر قیمت مواد اولیه اش میشه. با این توضیحات میتونید اگه یک کیلو شیرینی مواد اولیه اش مثلا شده 50 هزار تومان، از 100 هزار تومان قیمت بدید تا 150 هزار تومان و حتی 200 هزار تومان و هم سود خودتون رو در نظر بگیرید و هم انصاف رو فراموش نکنید.

بحث بعدی که خیلی مهمه کیفیت شیرینی شماست، که این هم برمیگرده به مواد اولیه کارتون و هم دستور و رسپی که دارید و هم تجربه شما در پخت و پز، کسی که سال اولش هست میخواد شیرینی بپزه و بفروشه ممکنه با یکسری از نکات خمیرگیری و پخت شیرینی آشنایی کامل نداشته باشه و شاید اون کیفیتی که بعدها با تجربه بعد از 3 یا 4 سال میتونه به دست بیاره ممکنه این سالهای اول نداشته باشه، پس کیفیت پایینتری رو ممکنه ارائه بده نسبت به کسی که سابقه بیشتری داره.

البته منظور این نیست که سابقه داشتن حتما باعث میشه که کیفیت کار بهتر بشه نه! ولی خب تو درصد زیادی از این فراد این اتفاق میفته که هر چقدر تجربه بیشتر باشه کیفیت بهتری رو میتونه ارائه بده
به این هم توجه کنید که کیفیت شیرینی شما از لحاظ ظاهری و بافت و طعم چقدر میتونه برای مشتری قابل پسند باشه.

و نکته آخر که خیلی مهمه بخصوص در شروع کارتون اینه که پتانسیل فروشتون چقدره سال اولی که میخوایید شروع به پخت کنید چند سال سابقه دارید چقدر باید وقت صرف جذب مشتری کنی اینها توی شروع کارتون میتونه روی قیمت گذاری تاثیر داشته باشه.

شما هرچقدر که میخوایید مشتری جذب کنید باید قیمت منصفانه ای تری برای سالهای اول تعیین کنی، باید قیمتی باشه که هم من به عنوان مشتری بتونم اعتماد کنم و هم از لحاظ اقتصادی بتونم از پسش بربیام که سال اول رو به شما اعتماد کنم و سفارش بدم بعد از اینکه مطمئن شدم کار شما درجه یک هست.

سال بعد حتی اگه قیمتتون هم بالاتر باشه خیالم از نظر کیفیت کارتون راحته، همه اینا میتونه تو قیمت گذاری شیرینیتون برای مشتری تاثیر داشته باشه.

سعی کنید سالهای اول قیمتهای منصفانه تری رو به مشتری ارائه بدید چون خیلی خیلی مهمه برای جذب مشتری، مشتری شما تابحال شیرینی های شمارو تست نکرده و اگه قیمت رو خیلی بالاتر بگی ممکنه منصرف بشه از خرید شیرینی شما، چون با خودش میگه من که تا بحال از شیرینی های این خانم یا آقا نخوردم که بدونم کیفیتش چطوریه پس اینقدر هزینه برای چی بکنم!

خیلی کم می تونید از سود خودتون بزنید ولی نه در حدی که خستگی کار تو تنتون بمونه و هیچی عایدتون نشه در حدی که بتونید یه سود منصفانه ای باشه هم برای خودت هم برای مشتریت تا با کار شما و کیفیت شما آشنا بشه که این مشتری بشه مشتری ثابتی که برای سالهای بعد انشالله بهتون سفارش بده.