این مقاله توسط محققان موسسه ملی سرطان آمریکا (National Cancer Institute) صورت گرفته و در اون در مورد انواع و میزان فعالیت ورزشی، برای گروه های سنی مختلف صحبت شده، موضوع خیلی مهمیه که ما بدونیم باید در هر رده سنی، چقدر، چه نوع و با چه اهدافی ورزش کنیم!
درسته که این مقاله برای آمریکایی ها تدوین شده ولی خب میشه به عنوان یه دستورالعمل برای خودمون ازش بهره ببریم. در ادامه خلاصه این مقاله رو می تونید بخونید.

پروتکل فعالیت ورزشی برای کودکان زیر شش سال

براساس این دستورالعمل، از اونجائیکه کودکان کمتر از شش سال، رشد جسمانی شون خیلی سريعه، فعالیت فیزیکی مناسب میتونه این رشد رو تقویت کنه و مهارت های حرکتی مناسب رو به بچه ها آموزش بده. برای این گروه سنی، حداقل 3 ساعت فعالیت جسمانی سبک، متوسط و سنگین در روز، هدف مناسبی تلقی میشه.
خاطرتون باشه که مهمترین مزیت فعالیت فیزیکی برای این گروه سنی، افزایش سلامت استخوان ها و شرایط وزنی مناسبه.

دستورالعمل فعالیت فیزیکی در کودکان و نوجوانان

برای این گروه سنی، انجام فعالیت ورزشی متوسط یا سنگین مناسب سن اون ها، که بصورت گروهی باشه و از تنوع و لذت زیادی برخوردار باشن، حداقل سه روز در هفته، توصیه میشه. مزایای اصلی برای این گروه، بهبود تناسب ماهیچه ای و آمادگی قلبی – تنفسی، بهبود عملکرد تمرکز و حافظه، کاهش ریسک ابتلا به ا افسردگی و بهبود سلامت قلب و عروق هست.

پروتکل فعالیت ورزشی در گروه سنی بزرگسالان

بیشتر افراد این گروه، در صورتی که از یک سلامت کلی برخوردار باشن، برای شروع انجام فعالیت جسمانی، نیازی به مشورت با متخصص ندارن و می تونن با یک فعالیت سبک شروع کنن و کم کم میزان و شدتش رو افزایش بدن. انجام ترکیب فعالیت هوازی (افزاینده ضربان قلب) و قدرتی (کار با وزنه) فواید قابل توجهی برای این گروه سنی خواهد داشت، از جمله، کاهش مرگ میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی، کاهش فشار خون، کاهش ابتلا به دیابت نوع 2، کاهش خطر ابتلا به سرطان و آلزایمر، کاهش استرس و خطر ابتلا به افسردگی و در نتیجه بهبود کیفیت کلی زندگی.

دستورالعمل فعالیت ورزشی در افراد مسن

اکثر افراد مسن، بیشتر زمان روزمره اشون رو در حالت نشسته میگذرونن، به همین دلیل برای شروع، دستور العمل اصلی، اینه که کمتر بشینن و بیشتر در حال حرکت باشن. جایگزین کردن نشستن، با فعالیت بدنی سبک و در حالت ایده آل، فعالیت بدنی متوسط، فواید قابل توجهی به وجود میاره؛ برای این دسته از افراد، الزامیه که همه انواع فعالیت جسمانی، از جمله هوازی، قدرتی و به ویژه تعادلی در برنامه روزانه اشون گنجونده بشه.

فعالیت جسمانی در دوران بارداری و پس از زایمان

انجام فعالیت بدنی در این دوران، سلامت کلی رو افزایش میده و ریسک پیامد های بارداری نامطلوب، از جمله وزن کم هنگام تولد ، زایمان زودرس یا سقط جنین رو به هیچ عنوان افزایش نمیده. مزایایی که انجام فعالیت جسمانی مناسب و منظم برای خانم های باردار داره شامل: کاهش خطر افزایش وزن بیش از حد و دیابت بارداری، کاهش علائم افسردگی پس از زایمان و طول مدت بهبود کمتر هست. نکته مهم اینه که زنان باردار حتما باید زیر نظر پزشک و متخصص حرفه ای به انجام فعالیت های بدنی بپردازن تا در صورت نیاز، میزان انجام این فعالیت ها رو برای اونها تنظیم بکنه؛ البته خانم هایی که قبل از باردار شدن ورزش منظم داشتن، میتونن با رعایت ایمنی، فعالیتشون رو به همون شکل ادامه بدن.

Rate this post